Novinka ve světě plateb. Stačí znát jen telefonní číslo!
15. 6. 2022

Novinka ve světě plateb. Stačí znát jen telefonní číslo!

Určitě už máte povědomí o tom, že existuje bankovní identita. Někteří ji pravděpodobně i využíváte. Letos však chystají banky spolu s Českou národní bankou (ČNB) další zajímavou službu, platbu na kontakt. Tahle novinka vás určitě potěší, pokud si i vy v rámci „účtování“ mezi přáteli nebo rodinou přeposíláte čísla účtu – třeba ve chvíli, kdy u sebe nemáte hotovost nebo si mezi sebou potřebujete finančně vyrovnat nákupy, útratu v restauraci a podobně.

S přeposílám čísla účtu ale může být od příštího roku konec! Podle České bankovní asociace (ČBA) vám k platbě na účet bude stačit číslo mobilního telefonu majitele účtu. Proto se tomuto způsobu převodu peněz říká platba na kontakt.

Jak to bude fungovat?

Provedení platby i bez znalosti čísla účtu příjemce bude možné díky registru čísel účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů. Po vytvoření platebního příkazu a zadání telefonního čísla některého z vašich přátel se vaše banka spojí s registrem a na základě telefonního čísla příjemce získá číslo jeho bankovního účtu. Poté odešle vámi zadanou platbu.

Do projektu se zatím přihlásilo devět bank. Které to jsou, ČBA dosud neuvedla. Avšak jisté je, že to jsou banky poskytující retailové služby. Že nevíte, co jsou retailové služby? Je to jednoduché, jsou to služby pro běžné občany. Prostě takové, kteří účet běžně používají, nejsou velcí podnikatelé ani firma a nemají nadstandardní příjmy.

Předpokládá se, že zbývající „retailové“ banky se časem přidají – jakmile zjistí, že je platba na kontakt pro jejich klienty zajímavá. Česká národní banka se spolu s Českou bankovní asociací inspirovala v zahraničí. Platba na kontakt už funguje v USA, nebo také v Lotyšsku a na Slovensku.

Kdy začne platba na kontakt fungovat?

Předpokládá se, že službu budou moci banky spustit na začátku příštího roku. Tedy ty, které na projektu spolupracují. Služba se bude testovat teď v létě, a pokud testování neodhalí komplikace nebo nečekané problémy a bude fungovat mezi testujícími bankami, nic úspěšnému startu této služby bránit nebude.

Do budoucna by se registr čísel telefonů a čísel účtů mohl rozšířit i o další možné kontakty, které je vhodné párovat s číslem účtu. Například o e­‑mailové adresy. Registr bude provozovaný ČNB. Banka plátce v něm bude vždy ověřovat, jestli je v něm telefonní kontakt registrovaný. Pokud ano, odešle registr bance plátce informaci o propojeném kontaktu a hlavně zašle také číslo účtu příjemce. Banka pak v systému platbu propojí a odešle na správný účet.

Zatím však není jasné, jak se budou řešit případy, kdy má klient více účtů u různých bank. Například kvůli hypotéce nebo spořicím účtům spojeným s běžným účtem.

Možná to vypadá trochu složitě, ale očekává se, že tahle služba sníží počet chybně zadaných plateb. Často totiž kopírováním nebo přepisováním čísla účtu dochází ze strany zadavatele platby k chybám, které pak banky musí řešit. Někdy zvládne chybu odhalit systém banky – v případě, kdy chybně zadané číslo účtu neexistuje. Ovšem když nesprávně zadané číslo účtu skutečně někomu patří, může se stát, že peníze dorazí na úplně cizí konto.

Zdá se tedy, že v oblasti internetového a mobilního bankovnictví bude platba na kontakt další možností, která ulehčí běžný platební styk.



Petr Lukeš
Autor: Petr Lukeš

 

Zdravím Vás. Těší mě, že jste zavítali na tyto stránky.

Pracuji v rodinném finančním poradenství už přes 25 let. Za tu dobu jsem nastřádal bohaté zkušenosti v tomto oboru. Dlouhodobé výborné vztahy s mými klienty jsou založené na důvěře, protože bez důvěry je tato práce velmi obtížná a nemusí klientům přinést to, co právě potřebují.

 

Moje motto zní: Radost s penězi

 

Každý má své sny, přání co si pořídit nebo potřebu vyřešit situaci, která nastala – např. slevnit úvěr, zajistit dobře sebe a svou rodinu, změnit si účet nebo třeba ušetřit na povinném ručení.

Pro mě je zásadní starat se o klienta průběžně a přinést mu tak nejlepší možný výsledek z naší spolupráce. Vytvářím klientům finanční plán, aby byli zajištěni a měli vytvořené rezervy pro různá období života.

Jako finanční poradce se denně učím nové věci a získávám aktuální informace z finančního světa, abych Vám je mohl předat. Rozhodl jsem se dát své práci nový rozměr a proto teď můžete číst tyto stránky plné užitečných informací.

 

Co jistě oceníte při naší spolupráci? Mou spolehlivost, upřímnost a přímočarost v jednání a profesní rozhled.

 

Největší odměnou jsou pro mě spokojení klienti, kteří rádi předávají doporučení dalším.

Jsem tu pro Vás. Pokud máte otázky, klidně zavolejte nebo napište. Rád Vám je zodpovím. Budu velmi rád, když se budeme potkávat - ať už na tenisu nebo u kávy  - při společném řešení vašich plánů.

A protože peníze jsou cestou ne cílem, nezapomeňte, že je třeba proměňovat peníze v radost.

Ať se Vám ve všem daří!

Petr Lukeš

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení